
A mostani újranézés is élmény volt. A Cserepek (rendezte Gaál István, 1980) a korszak magyar filmművészetének jelentős, bár nem hibátlan, talán mégis méltatlanul háttérbe szorult alkotása. Erős az indítás (Szöllősy András zenéje az elviselhetetlenségig élesíti a nyomasztó álomjelenetet), jók a jelenetek, képi értéke van minden beállításnak, a figyelmet folyamatosan lekötve építkezik a film, 
És ezzel a film egyik gyengéjéhez érkeztünk: ahogy a szereplők megmondják, kimondják, időnként szinte szájba rágják a nézőnek, hogy mi is lenne kérem itt a helyzet. A másik hiba, hogy ráadásul ezekben a deklaratív szituációkban a színészek is eléggé sután, esetlenül, kényszeredetten viselkednek. A kimondott hol súlyos, hol inkább lapos igazságok azonban nem helyettesíthetik a színészi átélést, s a film művészi értékeit rontva egy kis sematizmust csempésznek az egyébként árnyalt ábrázolásba. (Itt meg kell jegyeznem, hogy a főszereplő lengyel színész Zygmunt Malanowicz eszköztelen játékával sokkal meggyőzőbb, mint magyar kollégái.)
A kimondások helyett alkalmazott több elvont, költői képpel, több láttatással és érzékeltetéssel a Cserepek alighanem a nyolcvanas évek egyik nagy filmje lenne – bár kvalitásai így is vitathatatlanok; nekünk pedig a családi emlékek miatt különösen kedves. No meg talán azért is, mert egy helyütt az LGT zenél benne – angolul.
Legutóbb: Gaál István: Keresztelő – balládium
kultúra - irodalom - könyv - filmek - honlap-seo és marketing pr-cikk linképítés
Balla D. Károly az interneten | Minden Könyvek - Balla D. Károly liberális kultblogja | Keresőmarketing és Google keresőoptimalizálás: honlap-seo és pr-cikkes linképítés


Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: